Norge
norge
Många av TEKOs medlemmar har under de senaste åren kommit igång med direkthandel till konsument via egen e-handel. Förutsättningarna att driva e-handel har blivit enklare och betalningslösningar även utanför Sverige har också utvecklats snabbt. Men hur är det då med logistiken och returer? Att driva e-handeln inom EU är relativt enkelt. Utmaningarna kommer till länder utanför EU. Just nu toppar de frågor vi får in kring handel med UK och Norge. Att UK blivit en utmaning med Brexit är lätt att förstå men även Norge är komplicerat. Vi försöker nedan så enkelt som möjligt bena ut vad man bör ha klart innan man startar igång e-handel med Norge.
- För att få en fungerande logistikprocess måste tull och moms vara utrett. Antingen har man ett registrerat bolag (exempelvis filial) i Norge eller att man ansökt om VOEC (Vat On E-Commerce). Beroende på vilken väg man går uppstår olika processer för hantering av tull och moms.
- Vid eget bolag/filial i Norge registreras tull och moms mot detta bolag vid inleveransen till Norge (leveransvillkor DAP). Detta gör att kunden endast blir mottagare av godset. Med eget bolag kan man även skicka många paket samtidigt för att inte behöva betala förtullningskostnad för varje enskild försändelse.
- Vid VOEC ansöker man om detta vid Norska skattemyndigheten . I detta fall redovisas momsen på samma sätt till Norska staten som vid försäljning till UK. VOEC-numret skall anges på proformaunderlaget.
- Om man inte har någon av ovan lösningar kommer kostnaden ställas mot kunden. Kunden kan då inte hämta ut köpet förrän dessa kostnader är betalda.
- Vid försändelsen med värde över 3000 måste tull betalas. Endast vid eget bolag/filial kan kostnaden tas av er. I alla andra fall ställs kostnaden mot kunden*.
*Att använda DDP som leveransvillkor för att tullkostnaden i de fall försändelsen överstiger 3000kr skall gå tillbaka till avsändaren kan låta lockande men innebär andra kostnader som gör att detta inte är att rekommendera.