Från och med 1 januari 2025 genomför de flesta transportörer sina årliga prisjusteringar. DHL Freight avviker dock och gör sin justering redan den 1 november 2024. I TEKOs ramavtal har vi lyckats hålla prisökningarna lägre än den generella branschtrenden. Nedan följer en sammanfattning av de aktuella justeringarna (DHL Express ber vi att få återkomma med):
Transportör | Tjänst | Prisjustering 2025 | TEKOs Ramavtal |
DHL Freight | Parcel | + 4,9% | – 3,0% |
Stycke, Pall | + 4,9% | 0,0% | |
Postnord | Parcel, Mypack | + 2,9% | + 2,4% |
Stycke, Pall | + 4,9% | + 2,2% | |
DHL Express | Express | + 7,9% | Återkommer |
Economy Select | + 7,9% | Återkommer | |
UPS | Express | + 5,9% | ej avtal |
Standard Ground | + 5,9% | ej avtal | |
GLS | Parcel | + 5,9% | ej avtal |
Sammanfattning: Generellt sett har de flesta transportörer justerat sina priser kraftigt, jämfört med åren innan pandemin. Dock har TEKOs ramavtal lyckats neutralisera många av dessa ökningar genom volymförhandlingar, vilket har resulterat i lägre prisökningar för våra avtalade kunder.
Vill ni höra mer eller genomföra benchmarks på ovan avtal, hör av er, så kan vi hjälpa till, kostnadsfritt för medlemmar i TEKO.